Hønsekødssuppe

Hønsekødssuppe er en gammel ret som er blevet spist af både rig som fattig.
Den helt klassiske klare suppe, som oftest spises idag, er klart en af mine foretrukne supper. I gamle dage ville man typisk bløde bælgfrugter, gryn eller linser, op i suppen, dette gør man dog sjældent idag, men brød har man altid spist sammen med denne suppe.

Suppen kan spises som enten forret eller hovedret. I min version pifter jeg den lidt op og bruger bla. chili, som nok ikke er helt traditionelt.

Den arter sig godt når man har snue. Jeg tilsætter også kartofler, netop fordi vi altid spiser suppen som en hovedret.

ca. 2 timer.
4-8 personer







INGREDIENSER

1 hel Kylling
1 Knoldselleri
6 Gulerødder
2 Løg
3 Laurbærblad
1 Chilifrugt
2 Porre
1 kg Kartofler
2 fed Hvidløg (kan udelades)

FREMGANGSMÅDE

Kyllingen koges med groft udskåret 2 Gulerødder, 2 Løg, 1/4 Selleri. Tilsæt 3 stk. laurbærblade, chili og hvidløg. Kog den i ca. 1 time. Jo større fugl, des længere kogetid. Fuglen er klar, når kødet kan pilles let af knoglerne.









Imens fuglen koger, så skær kartofler, knoldselleri, porre og gulerødder i små tern.
Her har jeg valg at skære gulerødderne i tynde ringe - formen er ikke så vigtig, men massen af hver grøntsag, må gerne være tæt på den samme, for så tilberedes de i samme tempo. Skærer du grøntsagerne i forskellige størrelser, så skal nogen have mere en andre, og så må du tilsætte dem efter hvem skal skal have mest tid.

Samme masse, det er det letteste.


Tag fuglen op af gryden og sæt den til afkøling. Kog de øvrige ingredienser videre i ca. 30 min.

Når fuglen er kølet lidt, så pil kødet fra benene. Læg evt. ben op i et dørslag, og kog videre i suppen - på den måde kan du nemt fjerne skroget igen, og du får den sidste smag fra skroget med.

Fjerne dørslag med skroget, og tag de øvrige ingredienser op af suppen - skim suppen for urenheder, så kun den klare suppe er tilbage.



Tilsæt de friske, udskårne, ingredienser samt kyllingekødet. Kog det nu i ca. 30 min. eller til kartoflerne er møre.



Smag til med salt og peber



..............Velbekommen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar