Butterfly Chicken

Butterfly chicken er egentligt bare en udskæring af kyllingen, frem for en egentlig ret. Formålet er at flade fuglen ud, så den kan tilberedes hurtigere - her viser jeg hvordan den kan udskæres.

Jeg valgte at lave klassikeren Kylling med pommesfrites, ud af denne butterfly udskæring, men selvsagt, så kan I jo lave præcist det I ønsker jer f.eks. Kylling med rodfrugter osv.


90 min.

4 personer











INGREDIENSER

1 hel Kylling
Paprika
Olivenolie
Smør
Citron

Tilbehør (i denne ret)

Pommesfrites
Drueagurk (syltet)
Remoulade

FREMGANGSMÅDE

Udskæring:


Ved en butterfly udskæring, skærer man rygsøjlen ud og trykker fuglen flad.

Det er nemmest at vede kyllingen så ryggen ligger nedad. Så kan du lægge tryk på kniven imod bordpladen. Skær på hver side af rygsøjlen, der skal presses godt til, så du kommer igennem ribben.
Når snittet er lagt, så vender du fuglen, løfter rygsøjlen og skærer den helt fri.
Nu kan du trykke kyllingen flad. Gem rygsøjlen til at koge fond på - du kan altid fryse den ned og gemme den til senere.

Tilberedning:

Jeg har tænk mig at lave kylling med pommefrites, så jeg bruger helt klassiske krydderier, men du kan naturligvis bruge dem du kan lide. Jeg smøre fuglen ind i olie, drysser paprika, peber og rigelig med salt på. Så lægger jeg nogle klatter smør på, det giver god smag, og hjælper med at gøre skindet sporødt. Du kan med held gnide smør under skindet på fuglen, men jeg mener ikke det gør den store forskel her.
Til sidst så presser jeg citronsaft over fuglen, og lader citronbådene ligge i min bradepande.



 Kyllingen skal have ca. 20 min på fuld drøn (250 grader) - så skruer du ned til 170-180 grader og giver den 60-70 min mere, eller til skindet er sprødt.

Den høje varme hjælper skindet med at blive sprødt, og den lave varme gør at den ikke bliver tør.







Jeg serverer kyllingen med pommesfrites, agurkesalat og remoulade.

.............Velbekommen!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar