Boeuf Stroganoff

Boeuf Stroganoff - eller Bøf Strong Enough som jeg kalder denne udgave.

Retten består basalt af oksekødsstrimler som tilberedes i en gryde med tomater, fløde, løg og andre lækkerier. Retten skulle efter sigende være lavet siden midten af 1800 tallet, men hvor den stammer fra ved jeg ikke. Når man bruger paprika og oksekød i gryderetter, så tænker jeg dog automatisk på Ungarn.

Boeuf Stroganoff er tilpasset så mange forskellige lande igennem tiden og dette er bare min version. Jeg undlader champigon, men kun fordi pigerne herhjemme ikke er så meget for dem - brug dem endelig. Nogen mener at retten skal laves af fint kvalitetskød, men jeg mener nu at den egner sig fint som en billigere udgave, hvor den skal stå og simre i noget tid, for at få kødet mørt. jeg tilsætter derfor også en dåse flåede tomater og rødvin. Rosmarin er vist også mit påfund, men det går bare så godt til retten. - Nå ja.. jeg tilsætter så også en stærk chilifrugt og lader den simre med i gryden. Derfor kalder jeg min version for Bøf Strong Enough.

Retten tager ca. 90 min (simreret)

4-6 personer




INGREDIENSER



250-300 g Oksekødsstrimler (billig skæring)
½ l Fløde
½ fl. Rødvin
1 ds Flåede Tomater
1 ds Tomatpuré
2 spsk Mel
2 spsk Paprika (Sød)
3 stk Laurbærblade
4-5 Gulerødder
3 Løg (mellem)
1 stærk Chilifrugt (kan undværes)
2 teske Eddike (Æbleeddike, Rødvinseddike eller lignende)
Fiskesauce (eller bare lidt salt)
Peber
1 spsk Rosmarin (Gerne frisk hvis man har)
1 teske Sennep
1 Citron


FREMGANGSMÅDE

Skær gulerødder og løg i tern.
Hæld lidt olivenolie i en gryde og smelt lidt smør i den - tilsæt nu gulerødder og løg.

Vend kødet i mel og kom det i gryden - tilsæt paprika.
Kødet skal have høj varme, så der kommer en stegeskorpe.

Tilsæt resten af ingredienserne og lad retten simre i ca. en time.

Test om kødet er mørt - tilsæt så fløde og varm igennem. (5 min)

Smag til med peber/salt og citron.

Retten spises ofte sammen med kartoffelmos eller pommesfrites. Jeg vælger pandestegte små kartofler m. rosmarin.

.............VELBEKOMMEN!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar