Chili Con Carne

Chili Con Carne

Der findes et utal af variationer og personligt har jeg aldrig smagt en dårlig udgave.

Med Kaffe.
Med Øl
Med Chokolade

- og faktisk så var den oprigtige opskrift uden bønner, men den køber jeg ikke.

Denne version er med Cherry og Rødvin.

Retten tager 40 min. (men jo længere den trækker jo bedre)





INGREDIENSER

Røget Bacon
Oksekød ca. 12%
Oksefond ½ L
Cherry
Rødvin
Æbleciddereddike
EngelskSauce
1 stk. Gulerod
1 stk. Rødbede
1. stk. persillerod/pastinak eller lignende.
1. stk. Rød Peber
1. Chilipeber
2. Løg
1 ds KidneyBeans
1 ds. Tomatpuré
1 ds. flåede Tomater
Krydderier: Spidskommen, chili, cayenne, paprika, salt, peber


FREMGANGSMÅDE

Skær den røget bacon i tern. (Husk at skær skindet af)
Svits bacon i en gryde. Baconen skal være sprødstegt før vi går videre.









Når baconen er sprødstegt, tilsætter du hakket løg, gulerod og persillerod.
Man kunne godt tilsætte oksekødet her, men jeg vil helst stege oksekødet alene med krydderierne, således bliver det ikke bare kogt i baconfedt.
Løgene og grøntsagerne er tilgengæld sublime i baconfedet.

Når løgene har taget farve, så hæld det hele i en skål.





Svits nu oksekødet under stærk varme, således tager kødet hurtigt farve - det hjælper på smag og gør rettet mørkere.

Når kødet er næsten færdigt, så hæld chilipulver, cayenne pepper, paprika, knust spidskommen og hvidløg i gryden. Krydderiet skal ikke brændes af, men bare have en del varme... dette må ikke brænde på, så skru lidt ned for blusset.





Hæld løg, bacon, gulerødder osv. tilbage til kødet og skrab så et hul ned til bunden.

Hæld tomatpuré ned i hullet og lad det bage i ca. 3 min. - det fjerne noget af syren og gør purén mere sød.

Efter de 3 min. blander du det hele, så puré bliver fordelt i hele kødet.




Hæld resten af ingredienserne i gryden og lad det simrer i min. 40 min. Jo længere tid det står, jo bedre bliver det.

Smag løbende til med eddike, cherry, brun farin, salt, peber.

På dette tidspunkt kan du også tilsætte mørk chokolade, øl, vin osv. - alt er muligt.




Jeg håber du finder netop din kombination som virker for dig.. jeg elsker denne version og til min ret serverer jeg ligeledes.

Grydebrød
Hjemmelavet Chili
og kold creme fraiche på toppen.


..................................VELBEKOMMEN!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar