Butterdej/salat ruller med skak kartoffel/gulerod

Denne ret er kommet på benene af den simple grund, at vi skulle have rester - I dag havde jeg butterdej til overs fra min Tarte Tatin fra i går og så gik fantasien ellers i gang og selvfølgelig kom jeg frem til butterdej/salat ruller med skak kartoffel/gulerod - Det er da klart.

Denne ret er simpel.. det sværeste er at rulle butterdejen om den varme kød og ikke at overkoge kartoffel og guleroden.


Retten tager vel en 45 min.











INGREDIENSER

9 små kartofler el. 3 bagekartofler
3 store gulerødder eller 6 små
1 Butterdejsplade
4-500 g. Oksekød (max. 12%)
1 stk. Icebergsalat
2 Løg
50 g. Røget Bacon
Smør
Sesamfrø
Chilipulver (eller frisk)
Engelsk Sause
Chilipaste
Paprika
Smelte/Skiveost

FREMGANGSMÅDE

Skær kartofler og gulerødder ud i aflange firkanter. (Du behøver ikke skrælle dem først.) Det er vigtigt at de får ca. lige lange sider og tykkelse.

Sæt dem over saltet vand og lad dem små simrer så det passer med at de er færdige på ca. 45 min. - De skal være en smule faste og må ikke være udkogte, så pas på ikke at kode dem for hårdt eller for længe.

Hold løbende øje med dem.

Tænd din oven på 200 g.
 Skær en gulerod, løg og din bacon i grove tern. Sæt en gryde på blusset og hæld din bacon i - lad baconfedtet smelte og baconen tage farve. Når fedtet er smeltet, så tilsætter du gulerødder og løg.

Løgene steges til de er blanke og har taget en smule farve.





Tilsæt din oksekød og brun kødet under stærk varme - når kødet er brunet så tilsætter du dine krydderier og her er der faktisk ingen grænser.. jeg har brugt;  Engelsk Sause, Paprika, Chili, Chilipaste og lidt salt og peber.

Varm det godt igennem.

Når det hele har fået noget varme, så tilsæt sesamfrø (ca. en håndfuld) og skru op for varmen... giv den rigeligt varme. (5-7 min.)

Skru ned for blusset.
Rul din butterdej ud og skær den i aflange firkanter, de skal være så brede at man kan rulle en "forårsrulle" af dem. Skær nogle tynde skiver ost og læg dem p din butterdej, den vil beskytte dejen, så den ikke smelter af den varme kød.








Læg kød og din ost og pak nu butterdejen omkring - ligesom en forårsrulle.

Placer dine ruller på en rist midt i ovnen.

Rullerne skal have omkring 20-25 min. eller til de er gyldne og sprøde.





Når dine ruller er færdige så anretter du dem på en tallerken. Dine gulerødder og kartofler hældes fra vandet og lægges som tern på tallerken. Det kød der er tilbage rulles i skyllet iceberg salatblade - Kartoflerne toppes med en klat smør og der drysses lidt sesamfrø over.




.....................................VELBEKOMMEN!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar