Hjemmelavet Pizza

Pizza.. retten der er perfekt til alt fra børnefødselsdag til fodbold med drengene.

Denne ret tager kun 20 min. - hvis du enten køber, eller har lavet din dej i forvejen. (I opskriften har jeg nu lagt en opskrift på en hurtig dej.)

I denne opskrift har jeg brugt min egen dej, ketchup og chilli - opskrifterne på disse linkes under ingredienser.





Tip!

BAGNING I ALM OVN
Da en alm. ovn kun kommer op på 250 grader, så er det vigtigt at forvarme ovnen, gerne 1 time.
Jeg har bagt rigtig mange pizzaer og det bedste resultat får jeg, hvis jeg bager dejen 15-20 min. kun med lidt tomatsovs på - herefter lægger jeg ost og fyld på og så færdigbager pizzaen ca. 10 min. Så undgår man at osten bliver brændt.

HURTIG DEJ
Til dem som ikke har forberedt en pizzadej, har jeg her en dej som kun kræver  times hævning, men som er super til pizzadej.

Til 1 pizza

2 dl lunkent vand
½ tsk salt
½ tsk sukker
25 g gær
2 spsk olivenolie
5 dl hvedemel (Hvis det er muligt, så bland halvdelen med 00 hvedemel)

Rør gær i vandet og tilsæt alle øvrige ingredienser - mel til sidst og lidt ad gangen. Ælt dejen i 10 min. og lad den hæve 1 time.

Ingredienser

Hjemmelavet Dej
Hjemmelavet Ketchup
Hjemmelavet Chilli
Coctailpølser
Pepperoni
Parmasan
Mozzarella
Basillikum

Fremgangsmåde



Min dej har hævet over natten i køleskabet og er nu klar til brug.







Dejen deles i passene størrelser og æltes ganske kort - herefter gælder det om at få dem rullet så fladt som muligt - jeg prøver altid at få lavet en overflade der dækker mine bradepander, altså firkantede og ikke runde som man ser dem hos pizzabageren.





Læg bagepapir på bradepanden og pensel dem med olivenolie, så brænder dejen ikke fast.

Husk at tænd for ovnen i god tid - bare skru helt op - en alm. ovn kommer sjælden over 250 grader - hvor en industriovn ligger på en 325 grader.. så bare gi´ den gas..



Smid nu dit fyld på pizzaen - personligt kan jeg godt lide at gi´ den lidt salt og peber inden den kommer i ovnen.

Pizzaen stilles midt i ovnen og bages i ca. 15 min. - bunden skal være sprød og kanten knasende.




1. 2. 3.. så er der serveret.. happy times..

Indholdet kan selvfølgelig varrieres lige så tosset som man vil - prøv f.eks.  en kartoffelpizza - samme opskrift som ovenstående, men her skal du ikke bruge ketchup,pepperoni eller pølser.. kog i stedet nogle kartofler og skær dem tyndt ud på dejen, ovenpå lægges mozzarella, parmasan og rosmarin. - Den tager kegler...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar