Pandekager

Pandekager.. Der er 1000 opskrifter og 1000 meninger om hvordan de skal laves og hvad der skal i.

Her er min ydmyg mening om hvordan en pandekage skal laves.

Vi elsker pandekager, så denne opskrift er til ca. 20 stk.

Dejen er luftig og med et sprødt lag yderst.



Retten tager ca. 1½ time med dejens hviletid.









INGREDIENSER

1 L Mælk
5-6 dl Mel
1 Citron
1 Banan
3 spsk Rørsukker
3 tsk Vaniljesukker (eller 1 stang Vanilje)
1 tsk Natron
4 Æggeblommer
½ spsk Oliven olie
Smør til panden

FREMGANGSMÅDE

Hæld æggeblommer, sukker og reven citronskal (2 fingerspidser) op i en skål og pisk det hele godt sammen.

Sukkeret skal være helt opløst så det ikke længere knaser.







Bræk en banan i små bidder, hæld olivenolie, vanilje, natron og saften fra en ½ citron, op i skålen og pisk nu det hele sammen til jævn masse.

Der må ikke være klumper af banan tilbage.







Hæld nu en dl. mel i blandingen og pisk kraftigt.. når melen er optaget i massen, så pisk endnu en i osv.

Konsistensen skal være som en god tyk sovs.

Sæt nu pandekagemassen på køl i min. 20 min.





Pandekagerne steges nu, enten på en varm pande, eller på et pandekagejern.

Vi bruger et pandekagejern (bager forside og bagside samtidig) og her skal pandekagen have ca. 3½ min.

På en alm. pande skal den have omkring 2-3 min. på hver side.. smør panden med en smule smør imellem hver pandekage.

Kan f.eks. serveres med vaniljeis, syltetøj, sukker eller bær.



VELBEKOMMEN!......

2 kommentarer:

  1. Hvornår skal mælk til sættes
    Hilsen Kasper

    SvarSlet
  2. Mælken skal tilsættes før melet - Kan godt se at det mangler i opskriften. ups!

    SvarSlet